3. desember, 2010

Ut av kurs – kan få katastrofale konsekvenser

Kartplottere og GPS’er kan være upresise. Gamle kart kan være unøyaktig. Er du i ukjent farvann må du bruke flere hjelpemidler for å være sikker på hvor du er.


Det å kjøre båt er ikke det samme som å kjøre bil på E6. Hvordan havbunnen er, er ikke lett å se fra havoverflaten.

Kartplottere og GPS’er kan ha en feilmargin på flere meter. Du kan også komme opp i en situasjon der elektronikken svikter. Kommer du litt ut av kurs, kan det få katastrofale konsekvenser for båt og mannskap.

Ha derfor alltid med deg kart, kompass, klokke, lommelykt og en batteridrevet GPS. Og følg med på landskap og sjømerker.

Kartet trenger du for å orientere deg i landskapet. Hvor er du? Hvor skal du? Hvordan rute bør du følge for å komme deg trygt dit du skal? Hvor langt er det fra A til Å?

Kompasset trenger du for å være sikker på at du går i riktig retning.

Klokka trenger du for å kontrollere tiden.

Lommelykt trenger du hvis det blir mørkt i båten.

En ekstra batteridrevet GPS er kjekt å ha, når elektronikken svikter og du er usikker på din posisjon. Ta ut en posisjon og finn posisjonen i kartet. Se deg rundt og avstem kartet med det du ser. Stemmer landskapet og sjømerkene? Tar du ut en ny posisjon på GPS’en, kan du kvalitetssjekke at du går i riktig retning.

Oppbevar den batteridrevne GPS’en i en vanntett beholder og legg den i Grab baggen, slik at du får den med deg om du må forlate skipet i en nødsituasjon.

Å navigere vil si å bestemme en båts posisjon og kurs. Hvor er vi? Hvor skal vi? På hvilken måte skal vi komme oss til et bestemt mål? Og hvor lang tid vil det ta og komme dit?

Legg igjen en kommentar