TA RORET KJERRING turen kunne endt med katastrofe
En fantastisk tur med et fantastisk mannskap, nydelig mat og TV produsent på slep, kunne endt med katastrofe. Litt dramatikk må man regne med.
Det var tid for TA RORET KJERRING sin prøvetur. TMM skulle observere hver enkelt av oss og hvordan vi var som gruppe. Masse stillbilder ble tatt og den deler jeg gjerne med dere.
Først ankom TA RORET KJERRINGene Ann-Magritt (matros), Inger (kokk) og jeg (skipper).
Vi måtte tjyvtrene litt før de andre kom.
Sitat fra hytteboka:
Inger og Ann-Magritts mål for dagen:
Bli fullt utlært, båtførerprøven, lage mat, ikke kluss med SPRING, babord, styrbord, fender, dobbelt halvstikk ………
Dette kalles «Crash Course». Bra dette ikke kom på film, 🙂 der vi som 2 høner uten hode løpte rundt på båten med tau/uten tau, med fender/uten fender, prøvde å få med oss alle instruksene …………. osv.
I og med at TA RORET KJERRING båten anno 2014 var ukjent for oss, var det kjekt å ha med Christian som læremester.
Sitat fra hytteboka:
Skipperen og båteieren var meget gode lærere og ga oss oppmuntring underveis.
La til/fra kai noen ganger og «Kapteinen» er GOD 🙂
Vi er i trygge hender.
Prøveturen gikk til vakre Røstøya.
Uten mat og drikke duger helten ikke. Inger laget nydelig entrecôte salat. Ups! Der var den borte. Ja, ja da for vi ta bilde av restene.
Resten av TA RORET KJERRINGene (dvs. matrosene Mireen og Ann Kristin) ankommer Hellandsjøen. Og det gjør Stein (regissør) og Bjørn Tore (produsent) fra TMM også. Gutter at dere tør, sier nå jeg.
Mission 1:
Hvordan fungerer mannskapet som individer og i gruppe. Og hvordan skal rollefordelingen være? Masse stillbilder ble tatt 🙂
Også måtte vi selvfølgelig innom nærbutikken. Viktig å støtte den lokale butikken. Håper Harald butikkmann kommer tilbake neste år også. Bygda trenger slike som deg.
Men hva er det som er på første siden til Adressa? Er det ikke selveste Isac Elliot? Han har vi jo touchet borti før, på denne turen.
Sitat fra hytteboka:
Så skulle Inger hentes fra flybussen. Dette ble litt vanskelig siden jeg og skipperen veldig gjerne ville ha med oss konserten på Sirkus shopping. Med Isac Elliot.
Skipper’n forsvant inn på Sirkus for å prøve å få autografen, og borte ble a.
Kokka på sin side ble holdt som «gissel» på bussen og ble først sluppet av på Dronning Maud.
Etter samling av troppene, fikk vi omsider alle inn i en fullpakket bil og turen begynte offisielt!!
TA RORET KJERRING tur, fisking og standhogg står på programmet. Selv var jeg mest skeptisk for fiskingen. Jeg får jo aldri napp. Mens nabobåten haler inn DEN fangsten. Sitter jeg der med snøret mitt og lurer på hvorfor ikke fisken vil komme te me. Her får vi jukse litt.
Og da er gode hyttenaboer supert å ha. Ole Gussøy har satt garn og fått en haug med makrell. Og vi kan bare komme og forsyne oss. Herlig»
Takk skal du ha Ole.
Legg merke til den idylliske plassen han har. Og det fantastiske naustet. Tenk å ta morgenkaffen der.
Så setter vi kurs mot TA RORET KJERRING båten. Nimbus 27 S skal byttes ut med Steel Lady 40. Fra en marsjfart på 23 knop til 7 knop. Opp i størrelse og ned i fart.
Når TA RORET KJERRINGene skal mønstre på TA RORET KJERRING båten, det er ikke småtterier som skal være med 🙂
Og hva var første inntrykket Ann-Magritt?
Sitat fra hytteboka:
Båten som Skipper’n leier har et stort potensiale….. MEGET STORT potensial.
Det er noe magisk med slike turer. Selv om ikke mannskapet kjenner hverandre fra før, virker det som om dem har vært bestevenner bare etter noen få minutter. Det ser ikke akkurat ut som om noen kjeder seg på turen 🙂
Ikke skipperen heller 🙂
Og fisking ble det. Men fikk vi noe? Nope!
Så takk og pris Ole, at du finnes. Fisken din kom godt med. Og fileterere hadde vi mange av 🙂
Mens kjerringen fileterte, satte jeg kursen mot fantastiske Magerøya. Det ble floker, mye armer og bein, før vi var fortøyd. Men til å være første turen, syns jeg dem var flink.
Vel i havn laget kokka, nok en gang et nydelig måltid til oss. Wraps med fersk makrell og masse godt tilbehør. Jeg er SÅ glad for å ha deg med Inger. Maten ble servert fra det magiske «TRAUET», som har en evne til å fylles av de lekreste retter. MAGI!
Mens jeg vimset rundt og fotograferte vakre Magerøya, båten og noen kjekke karer.
På turen inn igjen, måtte flybridge prøves. Her manglet det en del utstyr. Men med ratt, gir, hagestol, Ipad og appen til Navionics hadde jeg det jeg trengte. Men min manglende tekniske sans kunne endt med katastrofe.
Når jeg sprang ned fra flybridge for å innta styrhuset, ble ikke giret satt i fri. Først etter å ha lagt til kai oppstod problemene. Giret i styrhuset hadde låst seg. En support telefon til Christian av dekket at det var giret oppe som var årsaken. Det skal ikke være mulig å legge til kai med låst gir, i følge Christian. Men med flaks gikk det. Eller var det min usynlige fiskermann hjelper som reddet meg. En synsk bekjent har fortalt meg at jeg har en sånn en 🙂
Hørte jeg noen svake mannestemmer som sa smooth og perfect, hver gang jeg klappet til kai? Ja, jeg gjorde visst det 🙂 Men disse karene var real vare.