15. september, 2011

Forebygging av båtbrann

De fleste branner om bord i fritidsbåter skyldes manglende vedlikehold og teknisk svikt. Ved hjelp av jevnlig vedlikehold og nøye kontroll av brennstoffanlegget kan du forebygge slike ulykker.


Motorbrennstoff og kokeapparat representerer den største brannrisikoen om bord. Båter med innenbords bensinmotor eller med gassinstallasjoner har langt større brann-/eksplosjonsfare enn båter med andre løsninger.

Bensingass er ca 2,8 ganger tyngre enn luft. Det betyr at bensingass om bord vil samles i bunnen av båten. Det skal svært lite til før gassen antennes og båten eksploderes. Derfor må det være god ventilasjon i motorrommet. Og du må alltid lufte ut motorrommet før du starter motoren. Ventilasjonen skal også sikre at temperaturen ikke blir for høy og minske faren før antenning.

I båter med innenbords bensinmotor skal påfylling av drivstoff skje utendørs eller over dekk. Hvis du har løs bensintank, skal du ta tanken i land før du fyller den. Slik unngår du søl og bensingass i båten.
Det er også viktig å ha det ryddig og rent i motorrommet. Oljefilter og annet lett antennelig søppel bør ikke ligge og slenge.

Båter med bensininstallasjon skal ha gasstette skott (vegger) mellom motorrom, tank rom og innredning. Dette for å forhindre at gass og en eventuell brann sprer seg.
Skal du kjøpe en brukt båt, bør du sjekke at det ikke er hull i skottene og at det er tett rundt gjennomføringene.

Du bør jevnlig sjekke at slanger, rør og koblinger er intakte. Lekkasjer oppstår gjerne i overganger og koblinger. Pass på at slangeklemmene sitter godt fast, og sjekk om det er sprekkdannelser i slangene.
Det kan oppstå lekkasje hvis en slange gnisser mot et annet materiale. Pass spesielt godt på slanger som leder bensin. Brennstoffslanger slites med tiden og må skiftes med jevne mellomrom. Bruk kun slanger som er egnet og godkjent til det aktuelle formmålet.

Bensin og motoranlegg skal være jordet for å hindre gnistdannelser og antennelse.
Varme rør av metall må være isolert

Du bør jevnlig og ved hver oppstart sjekke om det kommer kjølevann ut av eksosutslippet. Monter varsler for tap av sjøvannskjøling, og rengjør sjøvannsfilter et regelmessig.

Elektriske anlegg
På grunn av at det vanligvis brukes lave spenninger (12V), kan strømstyrken og varmeutviklingen i ledningene bli stor. Alle kurser skal ha sikringer og det må bare brukes flertrådige ledninger med stort tverrsnitt og ekstra tykk isolasjon.

Beslag og festeskruer for ledningene må være av materiale som ikke tæres.

Koblingspunkter og tavler skal være installert der det er god lufting og mulighet for ettersyn. Disse skal holdes fri for støv og korrosjon.

230 volt anlegg skal installeres av autorisert el-montør. Feilinstallerte 230 volt anlegg kan føre til alvorlige personskader. Jordingsfeil kan også føre til alvorlige store korrosjonsskader både på eget fartøy og fartøy i nærheten.

Koke- og varmeutstyr

Mange branner og eksplosjoner oppstår i forbindelse med bruk av kokeapparat eller ved oppvarming av lugarer. Pass spesielt på ved bruk av gass under trykk. Ved bruk av apparater med parafin under trykk (primus) vil flammene stå høyt til værs dersom apparatet ikke er tilstrekkelig for varmet før parafinen pumpes opp.

Alle kokeplasser må være forsvarlig skjermet både under, på siden og over flammen.

Fastmonterte propananlegg skal være montert etter gjeldende forskrifter. Blant annet må gassbeholderen være plassert i en kasse på dekk eller i et gasstett rom med drenering over bord. Det må også være forsvarlig ventilasjon der propanbrenneren er plassert.

Ved hvert propanapparat skal det være en avstengingsventil. Og apparatet skal monteres slik at omgivelsene ikke blir utsatt for overoppheting. I tillegg bør det monteres en avtrekksvifte, som suger luft fra båtens laveste punkt.

Rør, slanger, koblinger og gjennomføringer må kontrolleres jevnlig.

Installasjon av varmeanlegg må være skikkelig utført og plasseres adskilt fra innredningsseksjonen.

Varmeanlegg som ikke har avløp for forbrenningsgassene til fri luft, skal ikke brukes. Stråleovner må plasseres i god avstand fra brennbare materialer eller isoleres godt. Du må ikke bruke ovner med åpen glødespiral.

Kilde: Sjøfartsdirektoratet

Legg igjen en kommentar